W ramach realizacji Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 nasza szkoła – liceum ogólnokształcące otrzymało dotację na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
– zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
– zakup oprogramowania dla bibliotek,
– zakup czytników e-booków,
– zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia, - realizację działań promujących czytelnictwo:
– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;
Przyznana kwota dotacji wynosi 12000. Przystępując do programu szkoła musiała wnieść wkład własny 3000. Razem do wydania – 15000 zł.
Konieczne jest aby szkoła w trakcie realizacji programu:
- przeznaczyła nie mniej niż 50% kwoty wsparcia na zakup książek;
- zasięgnęła opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupów książek;
- podjęła współpracę z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
a) planowanie zakupów książek, b) wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych w bibliotekach szkolnych; - zorganizowała w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo z udziałem uczniów w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej i młodzieżowej;
- uwzględniła tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
- zrealizowały co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
- dostosowała organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie uczniom wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich;
- uwzględniła potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.
O wszystkich działaniach zrealizowanych przez szkołę w ramach NPRC poinformujemy po ich zakończeniu.